روتختی ؛ هر چیزی که درباره روتختی باید بدانید و راهنمای خرید آن

همه چیز درباره رو تختی

انواع روتختی

سایز های روتختی

انواع پارچه های روتختی

انواع روتختی

امروزه در بازار ست های روتختی متنوعی وجود دارد که هرکدام براساس جنس پارچه، طرح و رنگ پارچه، تعداد تکه ها، سایز و اندازه ،گرم و خنک بودنشان در دسته های متفاوتی قرار میگیرند . برای همین پیشنهاد میکنیم قبل از خرید روتختی نیاز خود را با توجه به نوع پارچه و اندازه تشک و طرح و رنگ مورد سلیقه خود را با توجه به هزینه در نظر بگیرید تا مناسب ترین روتختی را برای اتاق خواب و تخت خود انتخاب کنید .

روتختی ها را میتوان به طور کلی به دو دسته روتختی لحاف دار و روتختی کاوری دسته بندی کرد که هر کدام شامل انواع طرح های اسپرت، دخترانه،پسرانه، عروس و.. می باشند . در ادامه مطلب با من همراه باشید تا همه این دسته بندی هارا  مورد بررسی قرار دهیم:

رو تختی لحاف دار

روتختی لحاف دار

روتختی لحاف دار که به به آن ست کامل روتختی هم میگویند، دارای 6 تکه میباشد که شامل لحاف روتختی : یک لایه الیاف که داخل پارچه ملحفه ای قرار دارد و به صورت مشبک دوخته شده که ست لحاف روتختی را تشکییل میدهد و علاوه بر آن کاور تشک ، دوعددکاور بالش دور لبه دار و دوعدد کاور کوسن را در خود جای داده است.

از مزایای این نوع روتختی میتوان گفت چون لحاف آن وسط دوزی شده دیگه نیاز به خرید کاور لحاف جدا کانه ندارید فقط موقع خرید باید طرح و رنگ و نوع پارچه مد نظر خود را انتخاب کنید .

مرتب کردن آن پس از هر بار استفاده راحت تر است چرا که به دلیل وسط دوزی مشبک لحاف مانند لحاف های کاور دار داخل کاور نمیچرخد.

از معایب این روتختی میتوان به نحوه شست و شوی آن اشاره کرد چرا که لحاف از ملحفه جدا نمی شود در نتیجه باید اصول و روش شست و شوی لحاف الیافی روتختی را بلد باشید.

برای جلوگیری از اسیب به ملحفه لحاف و الیاف لحاف روتختی بهتر است که شست و شوی آن را به خشکشویی ها بسپارید تا هم مشکلی برای پارچه روتختی والیاف آن پیش نیاید و هم عمر روتختی شما بیشتر شود .

روتختی کاوری

این نوع روتختی شامل یک کاور لحاف ،کاور تشک،دوعدد کاور بالش و دو عدد کاور کوسن میباشد ؛ در کل همان اقلامی که روتختی های لحاف دار دارند را شامل میشود با این تفاوت که شما دیگر به جای لحاف کاور لحاف رو خریداری میکنید .

کاور لحاف به این تولید میشود که داخل آن در چهار گوشه بند هایی برای بستن و نگه داشتن لحاف داخل کاور تعبیه شده تا لحاف لایت یا لحاف شما داخل کاور نچرخد .

لحاف های لایت هم از پارچه های سفید و بدون رنگ و طرح و در چهار گوشه آنها بند هایی برای نگهداشتن آن در کاور دوخته میشود که در سایز های یک نفره و یک ونیم نفره و دونفره در بازار موجود میباشد.

از مزایای روتختی کاوری باید به راحت بودن شست و شوی آنها اشاره کرد چرا که دیگه لازم نیست کل لحاف را داخل لباسشویی بشورید یا به خشک شویی نیاز ندارید . به راحتی میتوانید لحاف را از کاور خارج کرده و کاور لحاف را در آب با دمای مناسب بشورید .

اگر نیاز به تنوع داشتید و از طرح روتختی هم خسته شدید میتوانید به راحتی یک روتختی کاوری با طرح دیگری تهیه کنید و از همان لحاف اولیه تا مدت ها استفاده کنید .

از معایب این روتختی فقط باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل سنگین بودن لحاف امکان پاره شدن بند های نگهدارنده وجود دارد که البته این مشکل را خود شما هم در خانه مینوانید حل کنید یا هنگام خرید از تولید کننده یا مغزه دار بخواهید که این بند هارا چند دور بیشتر برای شما بدوزند یا در خانه با دوختن چند ربان از داخل به کاور و لحاف و گره زدن انها به هم این مشکل کوچک در روتختی های کاوری را از سر راه خود بردارید.

روتختی های کاوری را میتوانید با توجه سلیقه و نیاز خود با پارچه های تترون، کتان نخ و پلی استر سفارش دهید.

روتختی عروس

یکی از مهم ترین خرید هایی که زوج های جوان برای آغاز زندگی مشترک خود دارند جهیزیه عروس میباشد . یکی از مهم ترین بخش ها تزئین اتاق عروس میباشد که درخشان ترین بخش این اتاق روتختی است. همانطور که میدانید خرید روتختی عروس  بین انواع روتختی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بایداز لحاظ ظاهری زیبایی مورد نظر شما را دارا باشد اما موضوع مهم تر این است  که علاوه بر زیبایی خیره کننده باید از کیفیت و لطافت عالی هم برخوردار باشد تا بتواند شما را تا مدت ها از خرید روتختی جدید بی نیاز کند.

ست روتختی عروس را میتوانید بسته به سلیقه خود به چند صورت تهیه کنید؛ اولی خرید روتختی لحاف دار که پیش تر توضیح دادم یا روتختی کاوری که طرح ها و رنگ های بی شمار و مناسبی دارند و از لحاظ قیمت هم به صرفه هستند فقط کافیست هنگام خرید به نوع و کیفیت پارچه توجه کنید .پارچه هایی که در این طرح ها استفاده میشوند تترون، کتان نخ و پلی استر است که طرفدار های زیادی دارند .

 

دوم روتختی های تزئینی، از آن پارچه های ساتن و ابریشم که زیبایی خیره کننده و حالت براق دارند که با تور های دانتل مروارید و اکسسوری های متنوع جهت چیدمان دکوراسیون اتاق عروس طراحی و دوخته میشوند و معمولا این نوع روتختی به دلیل اجزاء پر هزینه نسبت به بعضی روتختی ها گران قیمت تر هستند.

روتختی دخترانه

مهم ترین موردی که هنگام خرید روتختی برای دختران جوان و نوجوان باید با آن توجه کنیم سلیقه و علاقه آنها به طرح های خاص یا طرح های کارتونی و فانتزی است.طبیعتا وقتی میخواهید روتختی دخترانه تهیه کنید به سمت روتختی های یک نفره میروید که بیشتر شامل رنگ های صورتی و یاسی ودر کل رنگ های گرم و ملایم میشود.

صورتی، سفید، آبی، بنفش، جزو بهترین رنگ ها برای روتختی دخترانه هستند البته انتخاب روتختی بستگی به رنگ دکوراسیون کل اتاق دارد.برای جنس روتختی سراغ نرم ترین جنس ها بروید تا خوابی آرام و راحت را تجربه کنید.

باتوجه به این که روتختی های دخترانه در انواع طرح دار و ساده وجود دارد شاید روتختی های سه بعدی برای شما جذابیت بیشتری داشته باشند که طرح های بسیار شیک و لوکسی دارند که امروزه طرف داران خاصی دارند و نسبت به روتختی های طرح دار و ساده کمی قیمت بالاتری دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب درباره روتختی های سه بعدی هم اطلاعات و آگاهی خودتون رو افزایش بدید.

پارچه هایی که در این طرح ها استفاده میشوند تترون، کتان نخ و پلی استر است که طرفدار های زیادی دارند .

روتختی پسرانه

روتختی هایی بارنگ های مشکی، آبی، سبز، زرد، طوسی، و … در روتختی های پسرانه بیشتر به چشم میخورد؛ روتختی های پسرانه شامل طرح و نقش های متفاوتی هستند که اکثرا شامل ستارگان و تیم های فوتبال، قهرمانان تاریخی و شخصیت فیلم های سینمایی و کارتونی، موتور وماشین، و حتی برند های معروف جهان هستند که انتخاب آنها بسته به سلیقه هر فرد متفاوت است.

در این میان هم روتختی های سه بعدی سهم بسیاری در طرح های جذاب برای پسران جوان و نوجوان دارند، به قدری جذاب و باشکوه هستند که هر کسی را شیفته خود میکنند البته قبل از خرید این روختی های جذاب دکوراسیون اتاق خواب خود را هم به یاد بیاورید تا محیط خواب استراحت شما در جذاب ترین حالت خود با انتخاب روتختی قرار بگیرد. حتما به هنگام خرید از کیفیت و جنس پارچه مد نظرتون مطمعن بشید تا خوابی راحت را تجربه کنید.

پارچه هایی که در این طرح ها استفاده میشوند تترون، کتان نخ و پلی استر است که طرفدار های زیادی دارند .

روتختی هتلی

همه ما وقتی روتختی های هتلی را میبینیم دلمان میخواهد یکی از آنها را داشته باشیم. وقتی در هتل ها وارد اتاق میشوید انگار این نوع روتختی ها روی تخت دراز کشیده اند و مارا صدا میزنند تاروی آنها بپریم و خودمان را در آغوش آنها برای خوابی راحت و پر از لذت رها کنیم.

واقعا نرمی و لطافت پارچه روتختی چقدر میتواند به ما در خوابی آرام کمک کند. روتختی های هتلی به دلیل سادگی و شیک بودنشان، چروک پذیری پایین هنگام استفاده، دوام بالا در شست و شو به سرعت وارد اتاق خواب های ما شدند ولی مهم تر از همه این ها به دلیل این که نرمی و لطافتی که پارچه های هتلی دارند و با نرمی پنبه برابری میکند دلیل اصلی محبوبیت این پارچه و نوع روتختی است .

به علت سادگی و یکنواختی طرح های هتلی با هر اتاق و دکوراسیونی ست میشوند و فقط لازمه رنگ مورد پسندتون انتخاب کنید و با طراحی براق و ظاهر لوکسی که دارند میتونید با اضافه کردن اکسسوری هایی مثل شال و کوسن های بافتی دکوراسیون اتاق خوابتون رو فوق العاده شیک و زیبا کنید.

به جهت حفظ تنوع در دو روی روتختی های هتلی و ایجاد ظاهر متفاوت و به روز کلیه روتختی های هتلی به صورت دورنگ تولید میشوند که شما میتونید هر دورنگ را هنگام خرید برای فروشنده یا تولید کننده مشخص کنید .

روتختی های هتلی هم به صورتی کاوری تولید میشود هم به صورت روتختی های لحاف دار حال دیگر بستگی به خودتان دارد که ببیند برای شست و شو با کدام یک راحت تر هستید.

روتختی تترون

همانطور که میدانید هرپارچه ای که در بازار نام آن رامیشنوید از مشخصات کلی و یکسانی برخوردار هستند. اما تفاوت کیفیت نخ، نوع رنگرزی و حتی ضخامت پارچه تاثیر زیادی برای تعیین نوع مصرف آن دارد.

انواع تترون نیز با توجه به کیفیت و ضخامت پارچه برای تولید محصولاتی مانند پیرآهن، مقنعه، ملحفه ها، لباس های بیمارستان، چادر و لباس های راحتی برای خانه انتخاب و خریداری میشود.

پارچه های تترون برای ملحفه و روتختی به صورت ساده رنگی و یا چاپی تولید میشوند. برخی از کارخانجات نساجی پارچه های تترون را به صورت چاپی و عروسکی تولید میکنند که جهت تولید کالای خواب و روتختی بسیار پر کاربرد و پرفروش هستند.

تترون یک انتخاب خوب برای دوخت انواع روختی و ملحفه بخصوص برای هتل ها و ارگان های دولتی و نظامی است.

پارچه تترون معمولا با الیاف پلی استر ویسکوز و نخ در گرم ها و ضخامت های مختلف تولید میشود.

تترون نیز مانند بسیاری از پارچه ها بعد از فراید ریسندگی و بافنگی روانه رنگرزی میشود و در آنجا به روش های گوناگون تکمیل و طاقه پیچی میشود؛ این پارچه در حال حاضر با بیش از 150 رنگ متنوع تولید و روانه بازار میگردد که معمولا کارخانجات تولید کننده بین 40 تا 90 رنگ را کالیته خود دارند.

با وجود این که کیفیت پارچه های تترون تولید شده توسط کارخانجات نساجی کشور خودمان با کیفیت پارچه های تترون ژاپنی، چینی، تایلندی و… موجود دربازار برابرند و تفاوتی ندارد با این حال قیمت پارچه های تترون وارداتی سرفا به خاطر خارجی بودن آنها بیشتر است.

ظرافت، لطافت و سادگی تنها دلیلی است که این پارچه را به این اندازه در جوامع محبوب کرده و باعث شده صد ها کارخانه نساجی برای تولید این پارچه محبوب فعالیت داشته باشند.

 

دیدگاه‌ها 0

*
*